linarosell

Alla inlägg under januari 2010

Av Lina Rosell - 30 januari 2010 10:49

Ljuva fredag.. Igår var jag ute för första gången på riktigt länge=)

Det var Crash-kvääll på Skandiateaterna och Ozzy the Coverband och VagnHallen spelade;) Vagnhallen var duktiga men de var så trista på scen, gav ingenting att se dem faktiskt=( Men grabbarna i Ozzy levererade såklart!

Jag har ju följt dem när de varit i stan sedan TheRock tiden- och då snackar vi 2004=) Det är 7 år iår, inte dåligt..=)

En helbra kväll med andra ord!!

Mamma ringde igår också.. hon sa att hon kunde dött i förrgår..=(=(=(=(=(=(=(????

Hon hade ramlat ner i brorsans 3grundsbrunn... ajajajajaja.. farligt.

Nu är hon blåslagen på halva kroppen och har ont, stackars! Om något skulle hända mamma vet jag inte vad vi skulel göra... hon ska ju alltid finnas där, men hon är ingen ungdom längre. Och inte fan blir man yngre av att ramla ner i brunnar!!

Igår var vi även på BusFabriken.. vilken höjdare- Vincents favorit var trampolinerna, fast han förstod inte riktigt vad han skullegöra=) Det var en hit iallafall så det kommer vi göra om flera gången=)

Idag jobbar jag 13-16 och imorgon jobbar jag öppning-stängning.. men på måndag åker jag och Vincent till Lkpg för att träffa Elena ,Julia och lilla Alva=) Vi ska till simhallen och leka=) Ska bli skoj=)

Jag och Martin tog massor bilder på busfabriken igår och jag tog även bilder på spelningen så de kommer förhoppningsvis upp ikväll=)

Av Lina Rosell - 28 januari 2010 20:37

Jag ksrev ett inlägg imorse men min käre son bestämde sig för att det roligaste han kunde göra ( han skrattade så han tjöt ) var att trycka på delete=)


Men men jag gör ett nytt försök nu när han sover:


Först av allt vill jag skicka en styrkekram till Johanna,Josh, Jaimee och Jesse som går igenom en operation på lille Jesse... Det kommer bli kanon! Kramar till er=)


Vincent har hostat inatt så jag trodde lungorna skulle hoppa ur honom. Han somnade vid 19.30 och vaknade igen vid 22 ( precis när jag skulle dra över mig täcket ) och hostade och grät. Jag kunde inte få honom att somna om så jag fick ge honom välling och hostmedicin då somnade han men vaknade igen bara en kort stund senare=(

Efter mycket om och men fick jag ta in honom till vår säng. Där somnade han direkt på Martins sida men fortsatte att hosta hela natten i sömnen och höll därmed mig vaken. Jag sov ca 2˝ timme inatt så jag är rätt så sliten idag=(

Och eftersom Vincent bredde ut sig på hela Martins sida av sängen la han sig snällt på soffan när han kom hem imorse..stackars!! Men men vad gör man inte för sin pojke!


Utöver det kan jag berätta att jag idag gick in i V.15 och att jag redan nu känner "fiskstjärten" som fladdrar i magen, men bara ibland. På morgonen när jag sträcker på mig och försöker vakna till fladdrar det till rejält=) Spännande!

Så här står det om den här veckan på gravid.se:


V.15:

Ditt förstorade hjärta har nu en 20 % högre kapacitet, allt för att klara syretillförseln till dig och barnet. Runt vecka 15 kan man utföra fostervattensprov för att upptäcka eventuella kromosomrubbningar, som Downs syndrom.

Ditt barn är 104-114mm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 50g. Barnets revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den lövtunna huden. Huden börjar täckas av lanugohår, mycket fina hårstrån som hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen. Kroppsbehåringen följer mönstret på huden och bildar former som ser ut som fingeravtryck över hela kroppen.

Hörseln fortsätter att utvecklas och i mellanörat börjar ett antal mycket små ben att hårdna. Eftersom hjärnans hörselcentrum inte har bildats än, är barnet inte medvetet om alla ljud. Fostervattnet som finns runt barnet leder dock ljud, så med tiden kommer barnet att börja uppfatta din röst och dina hjärtslag. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna producera svart pigment. Fostrets längd mäts vanligen inklusive ben från vecka 15 av din barnmorska.


Här kommer min sida från familjeliv.se


Roll: Förälder [ Byt roll ]

Graviditet

Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 28 jan 2010.
Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 99 av 280. (35,4%).
Du är i vecka 15.
Du har gått 14 fulla veckor och 0 fulla dagar (v14+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 181 dagar kvar till beräknad förlossning.
Så ser det ut gott folk- Nu väntar vi bara på att jag ska få arslet ur vagnen och koppla in Scanner/Skrivare till datorn och få in UL-bilderna=)
Här kommer en bild på gullungen iallafall=)
 
Av Lina Rosell - 26 januari 2010 20:10

Åh vad jag längtar!!! Min älskade vän sen 13 år tillbaka och dessutom Vincents gudmor kommer hit=) !!!

Det är alltid kul att ha henne här, hon hjälper till och busar med Vincent och vi snackar om gamla minnen osv.. helt underbart!

Det vara bara det jag ville säga..hahahaha

Här kommer en bild med=)

 

Av Lina Rosell - 26 januari 2010 12:02

jajamensan.. nu har vi varit på inskrivning=) Barnmorskan tog blodprov ( 2 rör denna gång ), urinprov och blodtryck. Blodtryck låg på 120/75, blodsocker på 4,6 och järnvärdet på 123 så allt så kanonbra ut! Känns bra att jag kan fortsätta äta grillchips och dricka cola ibland.. hahaha, ibland måste själen också få må bra!


Nu sover Martin och Vincent. Jag tänkte beställa mat från pizzaonline men kommer inte in på sidan=( Jag är så hungrig och jag kan inte gå och handla förrens antingen Vincent vaknat eller Martin...

Vi ska som tur är storhandla imorgon så då blir det att starta med alla portioner igen- alltså köpa köttfärs och sånt och laga matlådor och småportioner till Martin och Vincent så det alltid finns klart i frysen, så smidigt att slippa göra sånt på kvällarna=)


Nu har jag inte så mycket mer att säga... funderar på att köpa nya badbrallor till lillen så vi kan knalla till badhuset nu i veckan=) Vincent är inte helt frisk ännu men när han är det skulle det va kul med en tur, om man vågar visa sig i baddräkt vill säga=) Kanske borde vänta tills magen växt lite mer så jag ser mer gravid ut än tjock. hahaha

ha det gött nu allesammans! Skriv gärna i gästboken, har inte ett enda inlägg där ännu=(  

Av Lina Rosell - 25 januari 2010 21:04

Jag vet, jag är så dålig!!!

Jag skrev att jag skulle lägga in ultraljudsbilder men jag har inte hunnit scanna in dem ännu=( jag ska försöka hinna göra det så snart som möjligt, nu är jag ledig en hel del så snart så=)

Imorgon är det äntligen dags för inskrivning=) Ska bli kul att träffa vår barnmorska!

Det var typ allt jag hade att säga denna gång... hrmmm... är så fruktansvärt trött s jag ska nog lägga min snart ;)

Hörs en annan dag!

Av Lina Rosell - 21 januari 2010 22:25

Såhär står det om V.14 på www.gravid.se:


Du bör känna dig mindre trött än i inledningen av graviditeten för nu har du kommit till graviditetens andra tredjedel, och många av besvären från första tiden försvinner. Det är mycket möjligt att du börjar må fantastiskt bra. Äntligen ser du gravid ut.

Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du nu få trög mage. Progesteron får musklerna att slappna av. Trycket från den växande livmodern påverkar även den tarmen och hämmar dess arbetstakt. En enkel lösning på detta kan vara att dricka extra mycket vatten och äta fiberrik kost. En mörk strimma kan synas mitt på magen, den kommer förmodligen att blekna efter att barnet är fött. Bröstvårtorna och vårtgårdarna börjar också mörkna. Livmodern är stor som en grapefrukt.

Ditt barn är nu 12 veckor gammalt och 80-93mm långt från huvud till stjärt. Vikten är nästan 25g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar. Barnet rör sig mindre ryckigt och kan böja och vrida på handlederna, händer, fingrar, ben, knän och tår.

Nervsystemet har börjat fungera. Ögonlock och naglar fortsätter att utvecklas. Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker av fostervätskan och kan kissa. Nu får det all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner.

Barnet tränar in- och utandning som en förberedelse för livet utanför livmodern. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda värld, eftersom barnet får syre direkt från dig via navelsträngen och moderkakan.

Av Lina Rosell - 21 januari 2010 22:16

Ja faktiskt, idag var en underbar dag=)

Imorse vaknade Vincent och var på halvtaskigt humör men det var lugnt.. väckte Martin vid 11 så jag hann duscha och ge Vincent lunch innan vi skulle lämna honom hos dagmamma. När vi lämpat av honom hos Catrin åkte vi vidare till Vrinne sjukhuset för vårat första Ultraljud=)=) Spännande! jag har varit jättenervös för att något skulle vara fel, att det inte skulle finnas några hjärtslag m.m....=(

Det första sköterskan sa efter hon kletad på en massa sörja och kört runt lite emd apparaten var att -"där ser du att hjärtat slår" .. Tjohoo! Jag drog världens längsta lättnandes suck!! Martin också=)

Sen höll hon på i kanske 30 minuter och visade och mätte osv.  Vi fick välja ut 2 bilder av 15 ch vi tog de vi tyckte bäst om ( inte gratis, 100 kr för 2!!!! ).

"Snarf" är så fin och h*n rorde sig så lugnt i magen=)

Hon mätte också för KUB-testet och jämnförde med blodprovet och min vikt m.m och det visade på låg sannolikhet för kromosomavvikelser- skönt!!

Allt annat såg också fint ut och det är så fantastiskt hur väl man ser såhär tidigt!

Jag är inte heller 12+3 idag, som jag trodde, utan jag är 13+0 idag. Så idag går jag officiellt in i V.14 ojoj så fort tiden går denna gång=/ Tiden bara springer iväg.. men det är ganska skönt nu. Förra gången ville man gärna vara gravid ett tag, få tid att visa upp sin mage men denna gången vill jag bara känna sparkar, sen att magen blir stor så jag äntligen ser gravid ut och inte bara tjock och sen han barnet ska komma=)


Nu orkar jag faktiskt inte skriva mer, direkt efter UL skjutsade Martin mig till jobbet.. jag jobbade stängning idag så jag är helt slut!

Kram påer, jag kommer lägga upp UL-bilderna så fort jag hunnit scanna in dem=)

Av Lina Rosell - 20 januari 2010 20:16

Jobbet idag var sådär..=/ Alltid kul att träffa kollegorna men det är så tomt på kunder tyvärr! Folk har handlat alla sin "efter"-julklapparochh verkar hålla sig hemma?

Hoppas det blir bättre snart... När vi är klara med allt i butiken blir det mest att stå och beklaga sig över att det inte finns några kunder att expidera, inge skoj alls!

KOM UT NU KÖPGLADA MÄNNISKOR OCH BEGE ER BUMS TILL INGELSTA FÖR ATT INHANDLA PRESENTER TILL ERA BARN OCH NÄRA & KÄRA!!


Ja, nu sover Vincent iallafall.... skönt att få en stund för sig själv=) Jag måste komma ihåg att ta fram  mat ur frysen så jag slipper micra upp den imorgon.. så vidrigt att micra mat så den ska tina!


ja ja nog om det, är alldeles för trött för att skriva... snark!

Puss på er friends and foes!

Ovido - Quiz & Flashcards