linarosell

Alla inlägg under maj 2010

Av Lina Rosell - 31 maj 2010 09:08

Ja jag tänkte jag skulle passa på att skriva lite om graviditeten som fort skrider framåt=)

V.32 är vi i nu och på lördag får vi veta vad det är som gömmer sig där inne- vem som ligger där och sparkar så gulligt på mina sköra organ=)

Så här står det om dena här veckan:


www.familjeliv.se


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 222 av 280. (79,3%).

 
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 4 fulla dagar (v31+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 58 dagar kvar till beräknad förlossning.
  Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.
Ja ni kära vänner så ser det ut nu.. nu ska jag photoshoppa lite.. Jag och Martin har båda 2 maginfluensa så man får passa på. Vincent är frisk så han är hos dagmamma, han har redan varit dålig. Vi ska bara slappa och bli friska för på onsdag är det jobb igen!
Puss puss
Av Lina Rosell - 29 maj 2010 22:50
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Lina Rosell - 29 maj 2010 14:33

Ojoj vilken kall dag!

Vi åkte tidigat från Gusum imorse för att få parkeringsplats i Söderköping. Kom dit vid 10.40 och gick raka vägen till Smultronstället där vi avnjöt massiva glassar;) Jag älskar glass och jag tror att Vincent har ärvt min smak..hahaha=) Jag tog en glass med mint-choklad och Martin en med bara en massa choklad och Vincent fick en Clownen Bobo=) Bilder kommer sen=) Efter glassen gick vi vidare mot brandstationen och kollade på brandbilarna och ambulanser=) Vincent var överförtjust och dagen var räddad trots det kalla och regniga vädret!

Igår kväll när vi kom till Gusum, till Martins pappa, blev Vincent dålig och kräktes kanske 6-7 ggr och var kanonhängig men vi tror det var något han ätit för han ville bara få upp det som han inte ville ha kvar och imorse var han sitt vanliga jag igen=)

Skönt! Vi har inte haft något maginfluensa hemma hittills ( någonsin typ ) soch vi vill inte ha det nu!


Ikväll ska jag på personal fest för alla anställda på Ingelsta på Crescendo och Martin ska på 30-års fest för Andreas. Ska bli kul att komma ut lite fast vi är båda så trötta idag efter en orolig natt så egentligen skulle jag bara vilja vara hemma och ta det lugnt... men men, det blir nog trevligt, ska ringa till kollegorna strax och kolla om vi ska mötas upp inna..


Puss puss!

Av Lina Rosell - 27 maj 2010 11:21

                                   

Av Lina Rosell - 26 maj 2010 19:45

                                                           

Av Lina Rosell - 26 maj 2010 18:47

Sitter här i soffan och har pain i rygg och ben och mage....=( Vincent springer omkring naken här som han gör varje kväll, underbart at se hur han ränner in och ut på altanen. Så skönt att han kan vara ute precis som han vill- det kunde han ju inte i stan!

Idag fick jag gå en timme tidigare från jobbet eftersom jag hade så ont att jag grät. Skulle inte jobbat alls men ingen kunde jobba för mig så det vara bara att bita i det sura äpplet och sälja lite konsoller;)

Jag vet att jag borde gå till läkaren och kolla upp varför jag mår som jag gör men jag har för mycket annat att tänka på tyvärr.. Måste ta hand om Vincent, jobba, ta hand om hemmet och sen har vi ju fortfarande flyttstädningen som måste fixas snarast! Jag får ta den antagligen själv på fredag...problemet är att Vincent måste följa med mig när jag ska ta den... kommer inte bli lätt men det måste ju göras!


Jag tänkte egentligen bara skriva att jag ska fixa iordning lite bilder ikväll och lägga in. Martin är iväg på Ww träff i Oskarshäll men så fort han kommer hem ska jag fixa=) Hörs senare! Puss

Av Lina Rosell - 10 maj 2010 11:31

Gå in på länken här nedan och rösta
på vårat bidrag så har Vincent chansen
att hamna på ViFöräldrars Omslag i September=)


http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/?view-id=31983

Puss Puss
Av Lina Rosell - 10 maj 2010 11:16

Jag har varit lite dålig att uppdatera bloggen nu för vi har haft sååå mycket att göra med flytt och utflykter hit och dit=)

Förra helgen var det på lördagen bowling och mat på hugos med Jessica,Brooks,Jackson,Anna,Kurt,Kathy,Rob,Camilla
,Oskar,Matilda,Carin och ett gigantiskt gäng med Jessica och Brooks vänner från England som åkte med dem hit för att fira Jacksons dop! Det var jättekul att komma ut lite, fast bowlingen var nog ingen bra idé för mig, hade riktigt ont efter..=( Men men, det var ju skoj ett tag=)


På söndagen var det som sagt dags för dop i Gusums Kyrka. Jackson skulle döpas=)

Det var mäkta fint med jättefina solon och dikter. Fikat efteråt var också nice- Tårtorna ( som jag tror Camilla gjort ) kunde jag ätit upp helt själv! De är min nya craving!! Tror jag åt 3 bitar..hahahaha!


På måndagen fick jag vabba eftersom Vincent blve genomförkyld och febrig. Vi flyttade även då så det blev lite struligt men det gick bra ändå. Som tur var kom John och Micke Skatare och hjälpte till att bära.. TACK!

Vi är nu på plats i radhuset men har mycket kvar att fixa med.. lite kartonger som ska upp och gardier som vi inte kan sätta upp förrens vi ordnat med gardinstängerna som är kvar i gamla lyan. Städningen där är ej gjord än heller. Fasar lite för den då jag har konstanta smärtor.. men ska till barnmorskan imorgon på Storken ( yey ) så jag ska prata med henne då om vad jag bör undvika..

Har även haft mensliknande smärtor nu i 3 dagar och det hade jag en tid innan Vincent kom ut... ororar mig måste jag erkänna men jag hopaps det går bra! Jag har inte skött mig exeplariskt denna graviditet iomed jobbets påfrestande rörelser m.m och flytten som tagit rejält på krafterna. men jag måste.. så vi håller tummarna för att allt ser bra ut=)


Jag ska lägga upp lite bilder sen från vårt nya hem men ä n så länge håller jag kameran i väskan..hihihi... måste fixa och trixa lite till först=) Ska börja med trädgården så fort jag hinner och så fort vädret blir lite soligare!

Vi har Ormhassel, Vindruvor, Rododendron ch sen nåt annat jag inte kommer ihåg men jag vill även sätta färgglada blommor i de 2 giganstiska krukorna den förra hyresgästen lämnade kvar=) Våra utemöbler kom igår så de ska jag ställa upp idag och torka av.. spännande!

Grill ska vi ordna med i slutet av månaden. Vi har hittat en lagom stor Kolgrill med avlastningsytor på Bauhaus som vi funderar på.. jag vill inte ha Gasol eftersom det tar bort mycket av den härliga grillsmaken=( Smidigt annars men det är kol jag vill ha!!


Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men så får det bli=)

Puss på er!

Ovido - Quiz & Flashcards