linarosell

Alla inlägg under april 2010

Av Lina Rosell - 29 april 2010 19:41

Ja, igår var dagen D..

Vi träffades på ett fik stan och pratade och det kändes så skönt att lätta mitt samvete som varit tungt den senaste tiden.Jag fick chansen att be om ursäkt för mitt dåliga beteende och det känns kanon.. Många kvällar med funderingar och tårar har fått mig att må riktigt dåligt... Men nu känns det mycket bättre. Det är absolut inte bra men bättre!

Det vara bara det jag ville säga idag=) Ha en kanon kväll, vi ska titta på The Imaginarium Of Dr Parnassus=) Puss

Av Lina Rosell - 25 april 2010 08:40

Ja idag är det kanonfint ute=) Känns som våren är här.. igen... en sväng. förhoppningsvis stannar den denna gång!

Här om kvällen lyckades jag få klart korten till Martins 30 årsfika- iallafall de till familjen=) Så skönt ,har bara två kvar som jag missade, fick göra dem ganska sent när Vincent sov så jag var helt slut. Men ska göra de sista ikväll tänkte jag eftersom jag snart måste skicka dem=) Kuvert måste jag köpa också!!

Den 3e Juli blir det lite enkel mat och fika hos oss i Klocket och sen på kvällen ska vi grilla med vännerna... under förutsättning att någon kommer såklart, oftast blir det några som inte kan komma.


På tisdag börjar vi vår flytt och fortfarande är det ingen som erbjudit sig att hjälpa oss- jo Eva har erbjudit sig men hon är lika gravosaurus som mig så varken hon eller jag kan ju göra så mycket.. tyvärr. Men vem vet, jag kanske får utnyttja henne som sällskap;)

Ska bli skönt att börja flytten så vi är på gång iallafall. På tisdag blir det alla kartonger och allt smått vi hinner med och sen veckan därpå blir det alla möbller och ja.. resterande saker som finns kvar helt enkelt för då flyttar vi på riktigt=)=)

Ska bli helt underbart komma på plats, äntligen! Några av er vet hur länge vi längtat efter vårt radhus.. och nu är det sant, nu ska vi flytta. Det är inte stort men det passar oss!


Idag ,som tidigare skrivits, skiner solen och jag känner en obeskrivlig lust att komma ut på något skoj! Funderade på Kolmården men det är såå Dyrt! Vi ska ju köpa säsongskort men det blir i början av Juni! Sen tänkte jag Busfabriken men det finns inte så mycket för Vincent där ännu.. han tycker det är jätteskoj där men 98 % av alla leksaker där är för större barn och vuxna får inte klättra upp i ställningarna osv. så det blir ganska tomt kvar med grejer åt Vincent att leka med...=(

Söderköpiing var mitt 3e förslag och det har vi inte avfärdat ännu- där kan man äta glass och gå runt i byn och titta i mysiga butiker=) Det gilllar jag!

Sen har vi Tatueringsmässan... Det kostar 200 kr sammanlagt för mig och Martin i entré men det är inte så mycket där idag. de stora tävlingarna osv. var igår så vi har redan missat det "roliga". Och när man inte är ute efter att shoppa piercingsmycken eller kläder känns det lite onädigt att åka dit. Och hur kul är det för Vincent att cruica runt där inne, han har ju inget intresse för det..

Ja vi får se, men något ska vi väl kunna komma på att göra!

Martins förslag var att åka till Skåneland och Custom Speed Parts men jag kände att det är lite väl långt att åka iväg bara sådär på en söndag! =)


Vi kommer nog på något!


Ha en kanondag alla ni därute!

 

Av Lina Rosell - 19 april 2010 17:16

Ja... Idag kom den=) Eller ja vi var i Linköping och hämtade den=) Vår nya vagn!!

En Carena Double Swing med 2 sittdelar och en liggkorg. Sittdelarna och själva chassiet är svart och liggkorgen brun. Den är helt underbar att köra och helt plötsligt blev promenader mycket trevligare! Vincent sitter också kanon i den och vägrade gå ur den när vi kom hem.... det kommer en bild lite senare ikväll när Vincent somnat;)

Vi är kanonöjda och förberedda med iallafall vagnen när bebis nr.2 kommer=)


Idag ringde Min bästa vän aka. Vincents godmother Hannie och sa att hennes och hennes mors resa till Cypern blir av.. den skulle skjutas på till i höst pga. askmolnet men nu skulle de ¨ka iallafall. Hannies mor sitter dessvärre fast i USA och kan inte ta sig hem i tid så Hannie skulle åka själv. Tänk er: 10 dagar i cyper på topphotell i ett dubbelrum med rak/hel havsutsikt med altan.... Det är en hälsoresa så resan innefattar även egna privata tränare och privata kockar som 'r med hela tiden..... VILKEN LYX!!

Jag ringde mamma direkt och beklagade mig lite över detta och hon sa åt mig att prata med jobbet och att hon kunde passa Vincent så jag kunde åka med. En biljett skulle ju ändå brinna inne...=) JIPPI!!!! Problemet är bara att planet går imorgon och att när jag pratade med Hannie lite senare berättade hon att flygbolaget ändå bestämt sig för att ställa in resan=(=( FAN! Hade ju varit helt underbart!

Men men, kanske blir fler ggr man får chansen att åka å lyxsemester i 10 dagar nästan gratis????!!!!


Nu har Martin precis åkt till jobbet och Vincent sitter i fönstret och äter Frost Flakes- han älskar dem men de är ju inte direekt det nyttigaste så jag försöker vänja av honom=)


Som sagt- det kommer bild på vagnen ikväll! Puss

Av Lina Rosell - 15 april 2010 18:30

Nu har jag tagit initiativet till lösa problemen! Nu önskar jag att vi kan börja på nytt! Känns så tråkigt att vi alla missar så mycket i varandras liv=/

Jag har tagit bort alla gamla inlägg där jag skrivit saker som jag kanske inte menade utan som skrevs i " stridens hetta "... OCH JAG HAR TAGIT BORT LÖSEN för jag vill att ALLA våra vänner och familj ska kunna ta del av utvalda delar av våra liv och främst av vår nya graviditet.

Hoppas ni känner som jag!

Kram

Av Lina Rosell - 15 april 2010 17:51

Nu är det v.26 tänker inte lägga t någon info om denna vecka eftersom det blir lite tjatigt.. det står inget speciellt om denna vecka=(

Idag har vi varit en tur till Linköping för kontroll hos barnmorskan! Jag blev så illa bemött hos barnmorskan på Vrinnevi och fick inga tider för kontroll förrens jag skulle vara i v.33 så jag kände att det var dags att byta. Vi var jättevälkomna tiill Stoorken i Lkpg där jag gick när jag väntade Vincent. Det känns som hemma där efter alla ggr man var där förra gången=) Barnmorskan Marie vare kanon och Katarina i receptionen har arbetat tillsammans med min ena syster så jag måste komma ihåg att hälsa från henne!

Vi fick också ett Ultraljud idag=) Allt såg fint ut och min livmoder växer så det står härliga till, var endast ca 5 cm kvar tills det tar stopp uppåt, sen finns det bara plats nedåt=) Ser verkligen fram emot att bebisen kommer men vill nog gärna att det tar en stund till så vi hinner flytta och komma iordning ordentligt.

Vi fikade även med Lucia, min brors flickvän, på stan. De väntar sitt första gemensamma barn i oktober! det ska bli kul att se vad det blir=) Om man kan formulera sig så?? Daniel har 3 barn sedan tidigare men detta är deras första gemensamma, det är riktigt skoj och vi är jätteglada för deras skull=) Ska bli kul att handla babykläder ihop=)

Vi smet även in på Lekia på StLarsgatan för att titta på deras vagnar...;)

Vi har fått en kanonerbjudande av min syster att köpa deras vagn billigt men vi har tvekat lite för vi vill eventuellt ha en syskonvagn med tanke på att det blir mycket spårvagnsresor och mycket långa promenader med båda barnen. Nu hittade vi en Brio Double Swing- förra årets utgåva som var helt underbar att köra och fantastiskt smidig i övrigt ( och fin såklart! ) Förrs årets modell på liggkorgen är det dessutom halva priset på så vi skulle inte behöva betala så mycket... Det är isåfall en med en sittdel och en liggkorg=)

Här kommer en bild:

   

Vagnen och sittdelen kommer vara svart och liggkorgen brun...

Tror den skulle passa oss perfekt men vi ska ta oss en ordentligt funderare och räkna ordentligt på saken. Köper vi den kan vi få tillbaka pengarna sen om vi säljer den, nästan alla pengar iallafall... de säljer såna här på blocket för samma peng vi skulle få ge för den i butik idag..

Ja, vi får se hur vi gör, men vi får agera snabbt för de har bara en kvar i butiken av fjolårets utgåva=/


Nu ska jag leka med Vincent så han blir riktigt trött och sover hela natten!

Föör övrigt kan jag säga att Vincent älskar Farmor Annas piroger!!! Igår och idag klämde han i sig 2 st till kvällsmat=) det gillar vi eftersom både jag och Martin också älskar dem!

Av Lina Rosell - 12 april 2010 18:44

Ny vecka igen...


www.familjeliv.se:


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 173 av 280. (61,8%).

 
Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 4 fulla dagar (v24+4).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 107 dagar kvar till beräknad förlossning.

Du är i vecka 25
 
 

Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket.

Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Barnets benkärnor blir hårdare. Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.

De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.

Under graviditeten är det inte heller helt ovanligt att man drabbas av halsbränna eller sura uppstötningar. Många drabbas även av underlivssvamp, läs mer på våra infosidor.

 
 
 
 
 

Du är i vecka
Av Lina Rosell - 12 april 2010 18:21

Det var kul att se radhuset igen och det är klart, det är lite fix för oss... lite bättring i måling i trappan, trappstegen ska bli vita och räcket svart.. 2 av sovrummen på övervåningen ska målas om men det får Hnab göra eftersom de är svarta! Annars är det bara lite pill och fix=) Ska bli underbart kul att sätta igång=)

Här kommer lite bilder:


Omgivningarna:

  Martin jagar Vincent   Utanför vår uteplats med kanonstaket:   Sidan av huset:   Utsikt från balkongen i gästrummet:   Trappan uppifrån, som sagt-lite fix är det:   Rummet som ska bli Vincents efter målning=) :   Balkong i gästrummet:   Gästrum/filmrum :   Badrum övre plan ( torskskåp och torktumlare ) :   Vårt sovrum:   Klädkammare:   Uteplats/Gräsmatta:     Trappan nerifrån:

Uteplats/Trädäck:

  Ena sidan av vardagsrum:   Matplats:   Kök:   Gästtoalett:   Hallen:   Entré:   Föreningshus precis brevid med lokal för uthyrning,gym som man får använda när man vill samt tvättstuga:

  Vårat kvarter=) :    

Av Lina Rosell - 12 april 2010 08:52

Jo. idag ör det måndag igen. Jag och Vincent har precis ätit macka, skögsbärssoppa och yoghurt framför bolibompa.. vilken lyx=)

Martin sover fortfarande.. han börjar sina 2 veckor natt nu så han ska sova till 10. Inatt hade han bröstsmärtor så han fick ringa Sjukvårdsrådgivningen..??? Inte första gången detta händer men det är första gången han själv fattar att han måste söka läkare för det. Jag hoppas innerligt att det inte är något farligt, vi har haft mycket tur på sistonde så på något underligt och tråkigt sätt är det ju dags för något dåligt.. men jag hoppas, hoppas!!

Vårdcentralen skulle ringa upp honom kl 08.45 mrn jag tvivlar på att han svarade då han är totaltdäckad.. ska nog kolla hur det går för han=)

Idag blir det för övrigt en lugn dag. Vi ska åka till Klcoket och kolla in radhuset igen, ska blli spännande att se huset i ljuset av att det faktiskt är vårt..hihihi

Mamma ringde innan och sa att hon kommer hit när det är dags för flytt med sin bil och släp så Martin kan köra kartonger osv så passar hon Vincent ( + hundar ) i huset. Det är ju staket runt hela baksidan så varken barn eller hundar kan ju rymma någonstans=)

Det känns skönt att få lite hjälp. Mamma kan ju inte bära så mycket men hon kan ju hjälpa med monstret=)

Jobbigt bara att jag inte heller kan bära men jag gör det jag kan så får vi se hur det går, städning och packning är det jag som får ta=)

Min bror Andreas kunde också hjälpa till med att bära så länge det är på en helg så det kommer vi nog utnyttja=) Tack=)

Skapa flashcards