linarosell

Alla inlägg under februari 2010

Av Lina Rosell - 24 februari 2010 20:32

Imorgon är det daga för en ny vecka.. Här kommer infon från gravid.se


V.19:



Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.

Det kan snart vara aktuellt med järntillskott, de allra flesta gravida kvinnor behöver järntillskott från och med den 20:e graviditetsveckan. Läs mer om järntillskott.

 
 

Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.


Här kommer min personliga info från Familjeliv.se.


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Uträkning utgår från dagens datum: Ons 24 feb 2010.
Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 126 av 280. (45%).
Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 6 fulla dagar (v17+6).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 154 dagar kvar till beräknad förlossning.
Så där har ni det svart på vitt ( grönt?? ) snart är jag halvvägs ocg tiden går så fruktansvärt mycket fortare den här gången, jättefort faktiskt!!

Av Lina Rosell - 24 februari 2010 10:40

                           

Av Lina Rosell - 23 februari 2010 17:58

Vill du vinna en gratis fotografering? Det kan du göra här: http://sarabrehmer.blogg.se/2010/february/vinn-en-gratis-fotografering.html#comment

Fotogafen Sara är syster till en väldigt god vän till mig så de till att vara med i tävlingen=)

Av Lina Rosell - 17 februari 2010 16:48

JO iår är det dags för Martin att fylla 30=) Han är inte helt positiv till detta men jag har en bra plan för hans dag. Inget pinsamt bara sånt han skulle älska=)


Nu hoppas jag att hans vänner och våra familjer vill lägga till en slant för annars blir det nog inget för den är inte billig..=/Jag håller tummarna!

Jag ser fram emot sommaren- Jag kommer ha en stooor mage, Martin fyller 30 och Vincent fyller 2år... jippi!

Och jag ska ju föda också såklart men det tar vi när det börjar närma sig=)


Lite skoj händer nu också men det är ju inte lika kul med allt när det är så kallt ute=(

På lördag tex. åker jag och Vincent till Linköping. V ska åka tåg och sen buss till Ekoholmen där vi ska möta upp min syster Johanna och hennes sambos dotter Gabbi. Vi ska hem till Elena som ska fixa deras naglar=) Hon utbildar sig på egen hand till nagelteknolog och hon är riktigt duktig! Nu vill hon ha tjejer att öva på så då lockade jag dit syrran och Gabbi=) Hon gör det gratis är så länge också så det är ju kanon=)


Elena och jag känner varandra genom familjeliv.se där vi pratat en del på forumet. Hon har två döttrar- en som är 1 vecka äldre än Vincent och en som är 4 månader=) Ska bli kul att träffa dem igen, det går så långt mellan gångerna tyvärr!

Nu ska jag umgås lite innan Martin ska till jobbet igen=)

Av Lina Rosell - 17 februari 2010 09:28

Av Lina Rosell - 13 februari 2010 17:41

jajamensan, idag åkte Martin och Vincent till farmor och farfar för bus på hög nivå=)

jag har jobbt några timmar och ska jobba lite imorgon också men utöver det är jag själv!!

jag har köpt grillade revbensspjäll och Icas Potatisgratäng med vitlök/örter. Jag ska med andra ord bara glassa hemma och ta det lugnt=) Ska ordna ett fotbad och kolla på en film som Martin ordnade till mig innan han åkte iväg- Law Abiding Citizen... Ni som känner mig vet att Gerard Butler är en av mina favvoskådisar=) han är en riktig hunk!! Och så är han en bra skådespelare också och det skadar ju inte! Ska bli en skön och avkopplande kväll, lovar att jag säkert kommer somna inom 2 timmar.. hahahaha!

Imorgon är det det Valentine´s day! jag och Martin har inte firat det tidigare ( trots att vi varit tillsammans i snart 5 år ). Antingen har någon av oss jobbat eller så har vi bara varit hemma och fixat och donat. Men iår har vi faktiskt ordnat med barnvakt så vi kan fira varandra! vi ska först äta på Poseidon ( en grekisk restaurang här i stan ) och sen drar vi en bio..vad vi ska se har vi inte bestämt ännu=7 Vi vill se Avatar men alla platser i mitten av salongen var upptagna och dessuom visas den i en liten salong. Så eventuellt blir det Wolfman och så satsar vi på att åka till Katrineholm och ser Avatar efter lön ( där har de 3D-bio ) =)=)


Nu lukatr det potatisgratäng i hela lägenheten så nu är det dags att smälta på lite ost på toppen ! Kram på er mina vänner!

Av Lina Rosell - 4 februari 2010 14:24

Yep, today is the day we´ve all been longing for for so long!!!!!!!

När Martin ,förhoppningsvis snart, dyker upp har han med sig Dantes Inferno=)!!!

Det här spelet har jag väntat på länge nu. det ska vara i lite samma anda som God Of War ( som det för övrigt kommer en 3a på i mitten av Mars ) och det verkar ascoolt!!

Om jag får någon tod att spela det återstår att se men jag hoppas Martin och jag kan hålla Vincent lugn så vi kan få testa lite;) Imorgon kommer ju Hannie också så då blir det inge spel under helgen, eller jo kanske lite granna!

Lördag är det heldags pass för min del på jobbet. Hade gärna sluppit det eftersom Hannie är här men jag har fått riktigt dåligt med timmar den här månaden så jag har verkligen inte råd att missa något alls... =/

Jag gillar verkligen mitt jobb men ibland önskar jag att jag ttagit mig tid att söka fler jobb innan jag tog detta...tyvärr.. nu när vi har en till bebis påväg känns det jobbigt att vi ska klara oss på mindre pengar än vad vi kan..?? Vi skulle helt enkelt behöva 2 heltidstjänster, eller minst att jag har en halvtid så vi hade vetat hur mycket man får varje månad.. men men nu är situationen som den är och jag kan inte göra något åt saken just nu.

Vi får se hur det blir när jag går på mammaledighet!

Nu ringde Martin, ha ska på synundersökning 15.15, hoppas verkligen att den går fort!

Av Lina Rosell - 2 februari 2010 07:36

Idag kände jag hur ensam jag är.. min familj är underbar och liten men utöver det? jag har några vänner jag ser som min familj, sågra få utvalda som stöttar och backar upp i allt.. Och min familj ( delar av den ) börjar acceptera nu att vi ska ha ett barn till och kan tom. prata om det och det känns bra!

men Martins familj finns inte kvar, de frågar inte hur vi mår, inte ens hur Vincent mår. Och det är tråkigt önskar de kunde vilja lösa det som hänt men de visar inte ens intresse för det=( Jag ville dela denna graviditeten med båda familjerna och våra vänner...=( Jag tycker ett barn ska vara något att fira och dela med varandra.. men ack nej, så är det inte i vårt fall. Tänkte bara dela med mig av hur jag känner..

Jag ser fram emot att att få tillökning men inte att inte kunna bjuda hem alla att träffa lillfisen. jag vill inte att de ska komma och träffa en del av mig när de inte gillar mig.. kan man säga så? =/

Igår iallafall var vi på stan efter vi kommit hem från Lkpg och köpte ramar till mina förstoringar.. jättefint blev det. Så nu är några av mina pressies klara=)

Idag kommer mamma, jenny och Wilma på besök så vi ska strax knalla bort till affären och köpta lite nybakat bröd till lunchen som kommer bestå av lasagne=)

sen kommer Mattias på lite kaffe vid 17, ska bli sköj=)

ha de nu!

Ovido - Quiz & Flashcards