linarosell

Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

v.34

Av Lina Rosell - 12 juni 2010 22:26

Nu är jag i v.34=) Gud va fort tiden går! Om man tittar på min babyticker i högerspalten kan man se att det är bara lite mer än 1 månad kvar till beräknat men eftersom barnet "ska" komma någon gång mellan v.38-42 så kan det vara bara 4 veckor kvar..... uhuhuhuhuhu lite läskigt är det!

jag var inte alls nervös första gången för då visste jag att det kommer göra ont och att det kan bli utdraget och att jag förmodligen skulle gå över minst en vecka efetrsom det är väldigt vanligt hos förstföderskor...

Den här gången vet jag inte alls vad jag ska förvänta mig..=( Givetsvis vet jag att det komemr göra förbaskat ont men jag kan inte på någoot sätt veta hur lång tid det kommer ta...De säger att det vanligtvis går fortare andra gången men agtt det även kan ta längre tid..

Med Vincent tog det ca 5 timmar från att de jobbiga värkarna började ( under latensfasen )  till det att Vincent var ute=) Jag hoppas att det blir likvärdigt denn gången=) Latensfasen får jättegärna vara en stund så jag slipper sprcka.. sprack inget med V och det är nog det enda jag är nervös för egentligen.. man har ju hört skräckhistorier om kvinnor som spruckit...uhuhuhuhuhu.. jaja, det är inget jag kan hjälpa..

Den här gången vet jag iallafall att jag inte behöver smmörja med alla möjliga sorters krämer,oljor osv för att undvika bristningar på mage , ben och boobs.. de hjälper inte! Antingen får man bristningar eller ej. Den här gången har jag inte fått några och de från Vincent har blekts.. lite kvar på insidan av låren bara och det är ingen som ska titta på mina lår förutom Martin ändå.hhahahahaha

Här kommer en uppdatering från familjeliv och gravid.se=)


www.familjeliv.se


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 234 av 280. (83,6%).

 
Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 2 fulla dagar (v33+2).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 46 dagar kvar till beräknad förlossning.



Tidigare graviditet - BF Tis 12 aug 2008

Din graviditet startade Ons 7 nov 2007.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 21 nov 2007 (ägglossningen).

Beräknat förlossningsdatum var Tis 12 aug 2008.

Vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.


www.gravid.se


Du är i vecka 34
 
 

Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov. Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.

Barnet är ca 32 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 2,3 kg. Det kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen s.k sätesbjudning/fotbjudning. Då är det möjligt att en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka 37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under övervakning av mor och barn. Är det tvillingar som ni väntar kanske bara ett av barnen lägger sig med huvudet mot bäckenöppningen, medan syskonet lägger sig intill.

Nu är risken att det börjar kännas mer otympligt än tidigare att gå, det kan vara dags att redan nu planera för efter födseln genom att t ex köpa någon amningsbehå och några amningskläder. Läs mer om vad du bör tänka på när du köper amningskläder.


Nu mina kära vänner och familj ska jag sova.. jobbbar från öppning till stängning imorogn och behöver nog till sömn innan det=) Puss på er!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Rosell - 27 november 2012 20:40

Ja då var det dags för den årliga inventeringen...på jobbet alltså=)   Dagens arbetspass startade kl 09.30 med att jag anlände till jobbet i en grön BMW..mums=) Med kaffet och frukostmackan startade jag dagens rutiner- daglig inventering, damms...

...

Av Lina Rosell - 10 november 2012 17:32

Jag vet att jag är som ett gammalt klädesplagg man bara kastar bort när man tröttnat.... Förtjänar jag det? Kanske.. Är jag mycket bättre än så? Ja.. Vill hjärtat stanna?Ja.....

Av Lina Rosell - 3 november 2012 17:54

Ny månad med sin alldeles egna kyla.. Önskar jag kunde besöka minneslunden i Lkpg idag. Jag skulle vilja tända ljus för de nära och kära som gått bort... Min syster, min pappa, min mormor, morfarn, farmor och mina syskons pappa... Jag får tända lit...

Av Lina Rosell - 19 oktober 2012 20:22

Jo men jag trivs bra så att säga:) allt är ok, jag njuter av det som erbjuds och ja... Jag trivs med tillvaron:)...

Av Lina Rosell - 19 september 2012 19:18

I måndags donerade jag 9 ägg....... Det behövs fler äggdonatorer runt om i landet!! Vill ni veta mer om detta kan ni höra av er tillmig!...

Ovido - Quiz & Flashcards