linarosell

Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

v.32..igen=)

Av Lina Rosell - 31 maj 2010 09:08

Ja jag tänkte jag skulle passa på att skriva lite om graviditeten som fort skrider framåt=)

V.32 är vi i nu och på lördag får vi veta vad det är som gömmer sig där inne- vem som ligger där och sparkar så gulligt på mina sköra organ=)

Så här står det om dena här veckan:


www.familjeliv.se


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 222 av 280. (79,3%).

 
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 4 fulla dagar (v31+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 58 dagar kvar till beräknad förlossning.
  Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.
Ja ni kära vänner så ser det ut nu.. nu ska jag photoshoppa lite.. Jag och Martin har båda 2 maginfluensa så man får passa på. Vincent är frisk så han är hos dagmamma, han har redan varit dålig. Vi ska bara slappa och bli friska för på onsdag är det jobb igen!
Puss puss
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Rosell - 27 november 2012 20:40

Ja då var det dags för den årliga inventeringen...på jobbet alltså=)   Dagens arbetspass startade kl 09.30 med att jag anlände till jobbet i en grön BMW..mums=) Med kaffet och frukostmackan startade jag dagens rutiner- daglig inventering, damms...

...

Av Lina Rosell - 10 november 2012 17:32

Jag vet att jag är som ett gammalt klädesplagg man bara kastar bort när man tröttnat.... Förtjänar jag det? Kanske.. Är jag mycket bättre än så? Ja.. Vill hjärtat stanna?Ja.....

Av Lina Rosell - 3 november 2012 17:54

Ny månad med sin alldeles egna kyla.. Önskar jag kunde besöka minneslunden i Lkpg idag. Jag skulle vilja tända ljus för de nära och kära som gått bort... Min syster, min pappa, min mormor, morfarn, farmor och mina syskons pappa... Jag får tända lit...

Av Lina Rosell - 19 oktober 2012 20:22

Jo men jag trivs bra så att säga:) allt är ok, jag njuter av det som erbjuds och ja... Jag trivs med tillvaron:)...

Av Lina Rosell - 19 september 2012 19:18

I måndags donerade jag 9 ägg....... Det behövs fler äggdonatorer runt om i landet!! Vill ni veta mer om detta kan ni höra av er tillmig!...

Ovido - Quiz & Flashcards