linarosell

Alla inlägg under april 2010

Av Lina Rosell - 8 april 2010 14:13

Jag är med och tävlar- RÖSTA på min bikini så kan jag vinna fantastiska priser=)




Av Lina Rosell - 8 april 2010 08:57

Ja nu ska vi flytta igen, som de zigenarna vi är.. hahaha, nejdå men vi har flytta många gånger under de här 5 åren. Vi har nog aldrig riktigt hittat hem=( Förrens nu, det känns verkligen, som jag skrivit tidigare, som en nystart i eget hem!

Problemet är bara ( det finns alltid ett problem ) att vi som vanligt inte har någon hjälp. Har skrivit ett allmänn efterlysning på bärhjälp på Facebook men hälften svarar inte och de som svarar har inte tid. Vi har sagt Måndagen den 3e Maj och självklart jobbar många då men seriöst en timme eller två borde man väl kunna hjälpa? Vi har svårt för att ta flytten själva, jag vet hur jag mådde efter flytten från Katrineholm till Linköping. Då var jag i 6e månaden med Vincent och jag hade sååå ont efter flytten och all städning som jag tog själv.. mådde riktigt dåligt. Som tur är hjälpte min äldsta bror och hans familj oss med att bära och köra och mamma hjälpte till emd det hon kunde när vi väl kom fram till Lkpg.

Den här gången är det inte långt att köra, kanske 3-4 km men jag är lite nervös för att bära, jag har redan ont av foglossning och ishias och Martins rygg är trasig. Förhoppningsvis vill Evelin, Vincent barnvakt, ta flyttstädningen för en billig penning så vi slipper den... men jag hoppas innerligt att NÅGON av våra vänner ställer upp och hjälper oss.. Om inte med annat utan med barnvakt åt Vincent!

Men det återstår att se, inte så många av dem som är hjälpsamma tyvärr. hoppas dock på de som alltid finns där=)


Kram på er som bidrar med en hjälpande hand!

Av Lina Rosell - 1 april 2010 08:08

ja nu är det dags för ny vecka igen=)

Här kommer lite info från familjeliv.se och gravid.se


www.familjeliv.se:


Min graviditet - BF Ons 28 jul 2010

Din graviditet startade Tors 22 okt 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 5 nov 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 162 av 280. (57,9%).

 
Du är i vecka 24.
Du har gått 23 fulla veckor och 0 fulla dagar (v23+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 28 jul 2010
Du har 118 dagar kvar till beräknad förlossning.
Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshop.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.
Ja så ser det ut nu=) det går fort framåt och det gillar jag=)
Imorgon åker vi till mamma. Ska fira lite påsk och André såklart som fyller 12 år=) Grattis till honom!!!!
Ovido - Quiz & Flashcards